Projectmanager Grietske van Bodegom van Rijkswaterstaat vertelt: ‘De Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal is een tuibrug. Dat betekent dat het brugdek via stalen kabels – tuien – is opgehangen aan pylonen: de hoge torens op de brug. De tuien naderen het einde van hun levensduur: we hebben roestvorming op de tuien aangetroffen. Dat geldt alleen voor de tuien van de Galecopperbrug richting Arnhem. Richting Den Haag zijn de tuien niet aan vervanging toe. Dat komt doordat die tijdens de bouw anders zijn verankerd dan de tuien op de Galecopperbrug richting Arnhem’, legt ze uit.
‘Om de Galecopperbrug in de toekomst veilig te houden, vervangen we de tuien van de Galecopperbrug richting Arnhem. We kiezen voor een nieuw, onderhoudsarm tuisysteem. Er komen meer tuien en ze worden op een andere manier verankerd aan de pylonen. De pylonen zelf krijgen ook een onderhoudsbeurt. Ze worden verstevigd en vervolgens behandeld met een beschermende verflaag.’
Rijstroken blijven open
De Galecopperbrug is de op één na drukste brug van Nederland: dagelijks rijden er 220.000 voertuigen overheen. Tijdens de werkzaamheden aan de Galecopperbrug richting Arnhem, die medio 2022 starten en begin 2024 gereed zijn, kan het verkeer grotendeels gebruik blijven maken van de brug. Het verkeer richting Den Haag ondervindt geen hinder van de werkzaamheden. ‘Alle rijstroken richting Arnhem blijven open, daar hebben we echt ons best voor gedaan’, vertelt Van Bodegom. ‘Wel worden ze versmald en daarom mag het verkeer er tijdelijk minder hard rijden: 70 km/h. Alleen tijdens specifieke werkzaamheden, zoals het vervangen van de oude tuien, wordt de brug richting Arnhem tijdelijk afgesloten voor al het verkeer. Dat doen we zoveel mogelijk ’s nachts en in het weekend. Voor sommige werkzaamheden is helaas ook overdag een afsluiting nodig.’
Hinder beperken
De oprit Nieuwegein (16) richting Arnhem is tijdens de werkzaamheden permanent afgesloten. De afrit Kanaleneiland/P+R Westraven (17) blijft open voor het verkeer. Dat geldt ook voor de oprit Kanaleneiland (17). Deze krijgt er bovendien een rijstrook bij.
‘De afsluiting van de oprit Nieuwegein levert meer verkeer op de lokale wegen op. Met betrokken gemeenten kijken we naar verkeersmaatregelen die deze hinder zoveel mogelijk kunnen beperken. Ook werken we samen met Goedopweg. Dit samenwerkingsverband helpt weggebruikers om slimmer te reizen. Dat kan door thuis te werken, buiten de spits te reizen met de auto, maar ook door te kiezen voor het openbaar vervoer of de deelfiets.’
Scheepvaart
De scheepvaart kan tijdens de werkzaamheden onder de brug door blijven varen. Wel is de vaarweg tijdens het verankeren van de tuien versmald. ‘Schepen kunnen dan aan één zijde onder de brug door. Hiervoor zetten we scheepvaartbegeleiding in.’
Op de eerste rij
’We doen er alles aan om het werk veilig en met zo min mogelijk hinder voor de omgeving uit te voeren’, benadrukt Van Bodegom. ‘Communicatie speelt daarbij een belangrijke rol. Op de website galecopperbrug.nl houden we iedereen op de hoogte van de werkzaamheden: wat gaan we precies doen en wanneer.’
Van Bodegom kent de locatie goed. Ze passeert de brug zelf ook regelmatig en weet dus hoe belangrijk de juiste informatie is voor een vlotte reis. En er is nog een persoonlijke link: ‘Het kantoor van Rijkswaterstaat kijkt uit op de Galecopperbrug, dus als we straks hopelijk weer deels op kantoor werken zitten mijn collega’s op de eerste rij!’, besluit ze.