De twee 35 meter hoge torens (pylonen) van de Galecopperbrug richting Arnhem zijn nu nog deels ingepakt met een wit doek. Achter het doek werken we hard aan het versterken van de pylonen. Dat is nodig, want door groei van het steeds zwaardere vracht- en autoverkeer is de belasting van de Galecopperbrug de afgelopen decennia flink toegenomen. Om de brug ook in de toekomst veilig te kunnen gebruiken, versterken we de pylonen.
1.068 bouten per pyloon
Boven het wegdek brengen we op de onderste 12 meter van de pylonen nieuwe stalen platen aan. Aan de bovenkant hoeft dat niet, daar zijn de pylonen al sterk genoeg. Breider legt uit hoe dat in z'n werk gaat: ‘We maken de pylonen eerst schoon en dan zandstralen we ze. Dat zorgt voor een goede hechting van de nieuwe platen. Vervolgens zetten we ze per pyloon vast met maar liefst 1.068 bouten van zo’n 10 cm lang.’
‘Dat betekent dus ook dat er net zoveel gaten geboord moeten worden. We willen voorkomen dat de pyloon op sommige plaatsen verzwakt door de vele boorgaten. Daarom plaatsen we 216 platen als een 3D-patroon over elkaar. Deze doordachte puzzel zorgt voor een stevig geheel. Na het vastzetten met de bouten lassen we alle platen vast. Zo maken we een stevige constructie die de toekomstige belastingen kan dragen én waardoor we de stalen kabels veilig kunnen vervangen.’