Het ontwerp van de tuibruggen, met hun ranke torens en stalen draagkabels, is voor die tijd uniek. Als de eerste brug in 1971 gereed is ontvangt hij de nieuwe Nationale Staalprijs, samen met sporthal Ahoy in Rotterdam.
De oude Galecopperbrug stamt uit 1936. Hij is nog steeds in gebruik! De brug ligt nu 2 km noordelijker. Onder de nieuwe naam De Meernbrug verbindt hij de wijken Leidsche Rijn en Oog in Al.
De eerste brug wordt ten zuiden van de oude brug gebouwd.
De stalen kabels die het brugdek dragen liggen op een draagconstructie (zadel) die vervolgens op de toren wordt gehesen. Je kan op deze foto goed zien dat de kabels ieder uit zes dikke strengen bestaan.
Op deze foto zie je hoe de kabels in het wegdek verdwijnen.
Op 5 juli 1971 wordt de zuidelijke brug in gebruik genomen. De oude brug wordt vervolgens gestript en naar zijn nieuwe bestemming gevaren.
Dit zijn de enorme stalen brugdelen van de noordelijke brug.
De noordelijke brug is gereed op 20 december 1976. Op deze foto uit 1977 is het nog niet zo druk op de weg. In 1990 maakten ongeveer 140.000 voertuigen per dag gebruik van de brug. Inmiddels rijden er dagelijks meer dan 220.000 voertuigen overheen.