Dat was een ingewikkelde puzzel. Want hoe zit het bijvoorbeeld met de verkeersveiligheid en hinder op de weg? Omgevingsmanager Rudy Klunder van Rijkswaterstaat neemt ons mee in dit proces. ‘Steigers afbreken, asfalt herstellen, geleiderails terugplaatsen… het af- en opbouwen van het werkeiland kost heel veel tijd.’
Voor de zomer is duidelijk geworden dat er een nieuwe stalen constructie (een zadel) moet worden gemaakt voor de westelijke hoge toren. Daardoor lopen de werkzaamheden vertraging op en werken we de komende periode relatief weinig op de brug. We hebben daarom gekeken of we het werkeiland – het afgezette deel op de brug waar veilig gewerkt kan worden – tijdelijk kunnen verwijderen. Dan hoeft het verkeer niet over versmalde rijstroken te rijden.
‘We hebben vier mogelijkheden onderzocht', vertelt Klunder. ‘Van het volledig weghalen van het werkeiland, tot de situatie laten zoals-ie is, en twee tussenvarianten. Bij al die varianten staan veiligheid en zo min mogelijk hinder voorop: voor weggebruikers, de omgeving én de collega’s op de brug.’
Tien tot twaalf weken
‘Het afbouwen van het werkeiland kost heel veel tijd. Er komen allerlei werkzaamheden aan te pas. Steigers afbreken, asfalt herstellen, bouwmaterialen opruimen, geleiderails terugplaatsen… Maar denk ook aan het weghalen van materiaal dat klaarligt om geplaatst te gaan worden, zoals de aan elkaar gelaste buizen. Het kost je al gauw tien tot twaalf weken om al dit werk uit te voeren. Als je daar nu mee start, kan je de weg pas eind december weer volledig vrijgeven. En omdat er begin volgend jaar weer op de brug gewerkt gaat worden, moeten we het werkeiland ook weer opbouwen. In die periode is er ook kans op slecht weer. Dan kunnen we bijvoorbeeld de belijning niet goed aanbrengen, waardoor er onveilige situaties kunnen ontstaan. Zo blijft er maar weinig winst over.’
Bovendien gaat de op- en afbouw gepaard met veel extra verkeershinder. ‘Zo’n klus moeten we in verschillende stappen uitvoeren. Om dat veilig te kunnen doen moeten we de Galecopperbrug regelmatig afsluiten – voor een deel of zelfs volledig. Bovendien kunnen weggebruikers door de afbouw denken dat de werkzaamheden gereed zijn en is het een teleurstelling als we binnen korte tijd ook weer moeten opbouwen.’
‘Op dit moment nauwelijks extra reistijd’
De keuze om het werkeiland te laten staan is daarom de meest logische, zegt Klunder. ‘Toch hebben we, voordat we dit besluit namen, intensief overlegd met collega’s van Rijkswaterstaat en KWS. Verkeerskundigen, technisch specialisten en wegbeheerders dachten mee over deze keuze. We hebben de verkeerscijfers erbij gepakt. Hoewel de hinderbeleving bij weggebruikers soms anders kan zijn, zie je dat de huidige snelheidsbeperking van 70 km/h nauwelijks tot extra reistijd leidt. Als er files op dit deel van de A12 ontstaan, dan blijkt dat het knelpunt niet óp de brug zit, maar vooral daarvóór, bij knooppunt Oudenrijn.’