‘Als weginspecteur weet je nooit wat de dag gaat brengen’, begint Jeroen. ‘Maar ik heb wel een doel: aan het einde van de dag wil ik, net als iedere weggebruiker, weer veilig thuiskomen. Veiligheid staat dan ook centraal in mijn werk. Samen met mijn collega’s zorg ik dat weggebruikers veilig van A naar B kunnen. Bij pechgevallen en ongevallen zorg ik dat de hulpdiensten hun werk kunnen doen. En dat de weggebruiker zo min mogelijk overlast ervaart.’
Wat valt je op aan het verkeer op de Galecopperbrug?
‘In juni 2022, toen het project startte en het werkeiland net op de brug stond, merkte je dat de weggebruiker nog erg moest wennen aan de nieuwe situatie. Er was daarna veel te zien: ingepakte torens en bedrijvigheid. Dat zorgt voor de nodige afleiding. Bovendien zijn de rijbanen versmald, de maximumsnelheid is aangepast en er is een oprit dicht. Mensen moeten hun rijstijl echt aanpassen. Inmiddels zie ik dat de meeste weggebruikers goed weten waar ze aan toe zijn. De situatie is goed aangegeven met borden en belijning, maar met werkzaamheden blíjft het opletten voor de weggebruiker.’
Wat betekenen deze werkzaamheden voor jou?
‘Ook voor mij was het wennen. Er is nu bijvoorbeeld geen vluchtstrook op de Galecopperbrug. Dat betekent dat áls er wat aan de hand is, het meteen veel invloed heeft op de doorstroming. Het is een cruciaal punt. Staat er een auto met pech, of verliest een voertuig zijn lading? Dan kun je niet uitwijken naar de vluchtstrook en dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Daarom rijd ik hier nu vaker langs: soms wel vijftien keer per dag. Tijdens een van die ritten zag ik dat het zeil rondom een van de torens loszat. Daar maak ik dan een melding van bij het projectteam, zodat zij gelijk aan de slag kunnen met de reparatie.’
Laatst stond er een vrachtwagen met een klapband op de brug. Wat doe je dan?
‘Zo’n vrachtwagen sleep je niet zo 1-2-3 weg. Ik heb er eerst voor gezorgd dat de vrachtwagen een klein stukje verderop kwam te staan, op de plek waar werkverkeer van het werkeiland invoegt op de hoofdrijbaan. Toen de vrachtwagen daar eenmaal stond, kon het overige verkeer weer doorrijden. Vervolgens heb ik een berger ingeschakeld. Nee, het werkverkeer kon even niet van het werkeiland af en moest wachten – maar veiligheid gaat boven alles!’
Als weginspecteur moet je dus goed in oplossingen kunnen denken.
‘Klopt! En je moet snel kunnen schakelen. Het ene moment is het rustig op de weg, een uur later kan alles anders zijn. Het tijdstip, het seizoen, het weer: het heeft allemaal invloed op de situatie op de weg. Mijn taak is ook steeds anders. De ene keer kom ik als eerste aan bij een heftig ongeval met gewonden, de andere keer gaat het om een pechgeval waar alles meevalt. Soms is er vooral materiële schade en lekt er bijvoorbeeld olie uit een voertuig. Dan kan ik de schade beperken door die op te vangen.’
Wat moet ik doen als ik zelf stil kom te staan op de brug?
‘Allereerst: zoek een veilige plek en breng jezelf in veiligheid. Je kunt hier niet op de vluchtstrook of achter de vangrail staan. Bel daarom gelijk 112. Geef door waar je staat en wat er aan de hand is. Er komen dan zo snel mogelijk een weginspecteur en bergingsvoertuig aan. Zodat dat je snel weer onderweg bent en de andere weggebruikers ook weer vlot en veilig kunnen doorrijden.’