Groep 8 van OBS De Schakel in Nieuwegein nam eind november voor één ochtend het stokje over van Rijkswaterstaat en voerde zelf de kabelvervanging uit. Met succes… en veel plezier!
‘Wie weet hoe dit stadion heet?’ vraagt Michel van Rijkswaterstaat tijdens de introductie van de workshop. ‘Dat is Camp Nou, het stadion van Barcelona, meneer.’ ‘Dat klopt! En weet je wat het bijzondere is? Zoveel mensen als er in dit stadion kunnen, zoveel auto’s rijden er dagelijks over de Galecopperbrug, die nu gerenoveerd wordt.’ Woww, klinkt het vol verbazing door de klas.
Rekenen en tekenen
Na de interactieve introductie gaan de kinderen in groepjes zelf aan de slag. Een deel van hen begint met vragen en opdrachten over techniek, verkeer en communicatie. Hoeveel kinderen heb je bijvoorbeeld nodig om één kabel op te tillen? Waarom sluiten we de brug zoveel mogelijk in de nacht en het weekend af? En: op welke manieren kunnen we de mensen vertellen dat er werkzaamheden zijn? Na de laatste vraag komen de stiften op tafel en mag er getekend worden: een heuse omleidingskaart én een aankondigingsposter voor als de brug een dag in het weekend dichtgaat.
Testen met speelgoedauto’s
Terwijl de hersens met vragen en opdrachten worden gekraakt, zijn andere klasgenootjes druk in de weer bij een schaalmodel van de Galecopperbrug. Met uitleg en aanwijzingen voeren de kinderen de kabelvervanging zelf uit. Tegelijk is een andere groepje naast de brug aan de slag op een groot vel papier met daarop de snelweg afgedrukt: secuur worden de versmalde rijstroken ingetekend, 70 km/u borden geplaatst én een heuse wegafzetting neergezet, voor als de brug eens dicht moet. Is de afzetting veilig? ‘Test het maar met de speelgoedauto’s!’
Kabel vol spanning
Mahir (12) is een van de deelnemers vandaag. ‘Ik vond het een leuke workshop, vooral omdat we alles zélf mochten doen. Hiervoor wist ik niets van de brug en nu een heleboel. Bijvoorbeeld dat de betonblokken waarmee je een weg afzet ook wel barriers heten. En dat je de oude kabel goed moet vasthouden als je deze doorsnijdt, anders springt hij weg. Er staat namelijk heel veel spanning op, dat heb ik gemerkt toen ik een kabel vasthield. In het echt is dat dus ook zo. Heel leuk om dat zelf te ervaren.’
Enorm geboeid
Ook juf Ellen reageert na afloop enthousiast. ‘Superleuk, al die verschillende activiteiten die de kinderen hebben gedaan. Ze waren enorm geboeid bezig, ook omdat er voor iedereen wel een aansprekende opdracht bij zat. Wie weet is hierdoor bij sommigen de interesse voor techniek aangewakkerd. Ze ontdekten in ieder geval dat er bij zo’n grote renovatie veel meer komt kijken dan je vooraf denkt. De volgende keer als ze over de brug rijden, zullen ze zich dat zeker realiseren!’