Als je op de A12 richting Arnhem rijdt, dan zie je een stukje voorbij de Galecopperbrug aan de rechterkant een groot distributiecentrum van Jumbo liggen. ‘Van hieruit worden supermarkten door het hele land bevoorraad’, vertelt John van Soeren, transportmanager op deze locatie. ‘Daarnaast rijden er vrachtwagens richting de vier regionale distributiecentra en weer terug. En we hebben natuurlijk ook toeleveranciers van producten die naar ons in Nieuwegein komen. Al met al gaat dat dagelijks om honderden ritten.’
Alleen hinder voor locatie Woerden
De Galecopperbrug gaat in april drie dagen dicht richting Arnhem, dus richting het distributiecentrum. Welke gevolgen heeft een dagafsluiting precies? ‘Van de vier regionale distributiecentra – Veghel, Beilen, Breda en Woerden – heeft alleen Woerden er last van. In totaal gaat het per afsluiting om een kleine 50 ritten naar Nieuwegein. Daarnaast is er nog een handvol supermarkten waarbij de terugrit, na bevoorrading, over de Galecopperbrug zou gaan. En tot slot zijn er zo’n 25 leveranciers, vooral vanuit Noord-Holland, die een andere route moeten nemen.’
Eerder richting supermarkt
‘In totaal worden er meer kilometers gemaakt en zijn de betreffende chauffeurs langer onderweg. Dat brengt uiteraard extra kosten met zich mee. Qua planning maakt het niet heel veel uit, omdat er altijd wat speling is. En waar nodig kunnen we schuiven met ritten, waarbij een chauffeur die al ter plekke is een rit van een collega overneemt. Bij ritten vanuit Woerden richting Utrecht en verder vertrekken de chauffeurs wel eerder, zodat de vulploegen in supermarkten op tijd kunnen beginnen.’
Iedereen op de hoogte
Als transportmanager zorgt John er, naast het maken van een planning, ook voor dat iedereen op de hoogte is. ‘Behalve onze eigen chauffeurs informeren we de vervoerders van onze toeleveranciers. En op de dag zelf houden we contact met locatie Woerden en de betreffende supermarkten over de actuele planning.’
‘Chauffeurs zijn overigens altijd vrij om de beste omleidingsroute te kiezen. Velen komen uit de buurt en vinden hun weg altijd prima, ook als het ineens ergens wat drukker is en een andere route daardoor beter uitpakt.’
Relatief rustig
Alles bij elkaar, hoe kijkt John aan tegen de komende afsluitingen? ‘De extra kosten zijn natuurlijk nooit leuk. Maar we snappen de noodzaak van de werkzaamheden. En de hinder valt relatief mee, ook omdat de afsluitingen steeds in het weekend zijn. Dat is voor ons een relatief rustige dag, in tegenstelling tot de vrijdag, wanneer veel supermarkten hun weekendbevoorrading krijgen. Bovendien is er in het weekend sowieso minder verkeer op de weg, wat zal schelen in files en extra reistijd. Dat is dus zeker een meevaller.’