Vanuit deze positie – pal onder de brug – zijn vooral veel houten planken te zien. Samen vormen ze een vloer onder de Galecopperbrug door, waar monteurs en andere vakmensen overheen lopen. Zo kunnen ze er goed bij als ze onder de brug moeten werken.
‘Houd rechts aan en wees extra alert’
‘Als ik hier voorbij vaar, vind ik het altijd leuk om te kijken hoe de brug erbij ligt’, vertelt Leendert. ‘Ik weet van het groot onderhoud aan de brug en ik ben dan toch nieuwsgierig: is er iets veranderd? Hoe ver zijn ze inmiddels?’
‘Maar veel meer dan het houten plateau is er momenteel niet te zien’, zegt hij. ‘Je merkt er eigenlijk niets van dat er hard wordt gewerkt.’ Later dit jaar, als er weer meer onder de brug wordt gewerkt, zal dat veranderen. Dan wordt er ook scheepvaartbegeleiding ingezet. Net als eind 2022, toen de ankerblokken in de brug werden geplaatst. Aan deze ankers worden straks de nieuwe stalen kabels vastgemaakt. ‘Ze werden vanaf het water in de brug gehesen, dus er was minder ruimte op de vaarweg. Er lag daarom een patrouillevaartuig met zwaailicht voor de brug.
Aan één kant passeren
Als het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van de Galecopperbrug wordt versmald, kunnen de schepen maar aan één kant onder de brug door. Scheepvaartbegeleiding helpt de schepen passeren. ‘Vaak moet het ene schip een beetje snelheid minderen, zodat het andere goed door kan varen’, legt Leendert uit. ‘Ik heb niet gehoord dat daar bij de Galecopperbrug opstoppingen van komen. Een file op het water heb je vooral bij sluizen, waar soms maar één binnenvaartschip tegelijk geschut kan worden.’
Weinig overlast
Al met al levert het onderhoud van de Galecopperbrug weinig overlast op voor de scheepvaart, vindt Leendert. ‘Ik merk er zo weinig van, ik dacht zelfs dat het werk al klaar was.’ Als voorzitter van de Utrechtse afdeling van Schippersvereniging Schuttevaer checkte Leendert daarom wat de status van het onderhoud was. ‘In gesprek met Rijkswaterstaat bleek dat het werk tot medio 2025 doorgaat. Gelukkig merken we daar dus weinig van.’
Varen op de radar
Wat hem wel opvalt aan de Galecopperbrug? ‘Het is een bijzonder brede brug. Daardoor werkt de radar niet goed als je er onderdoor vaart. Op zich geen probleem – behalve als het mistig is. Want juist dan is het prettig om op de radar te varen. Die maakt namelijk een echo van de omgeving: een soort kaart die ik op het beeldscherm in de kajuit kan zien. Zo kan ik goed in de gaten houden waar ik vaar en word ik gewaarschuwd voor obstakels op het water. Maar onder de brug valt de radar dus tijdelijk weg. Als het dan ook nog flink mist, is het opletten geblazen!’