Dat is het bedrijf dat deze zomer de nieuwe draagconstructies – ook wel zadels genoemd – van de Galecopperbrug heeft geschilderd. ‘Per zadel zijn we een week aan het werk.’

De twee zadels zijn inmiddels boven op de hoge torens van de brug richting Arnhem gemonteerd. Ze vormen de draagconstructie voor de nieuwe stalen kabels: die lopen er straks allemaal doorheen. Maar voor het zover was, moesten de zadels van ieder 12.000 kilo geschilderd worden. ‘In vaktermen heet dat conserveren’, vertelt uitvoerder Jan Willem. ‘Dit doen we in een grote tent op het werkterrein naast de Galecopperbrug. Zo kunnen we in een goed afgesloten ruimte veilig en gecontroleerd te werk gaan.’
Eerst stralen, dan schilderen
Dan kan het conserveren beginnen. ‘Zoals je thuis eerst het hout schuurt voordat je gaat verven, zo starten wij met het stralen van het metaal. Daarvoor blazen we een speciaal straalmiddel onder hoge druk op het zadel. Zo verwijderen we alle verontreinigingen en ontstaat een ruw en schoon oppervlak. Daarop hecht de verf beter.’
Nu start het schilderen zelf. Met de kwast worden de moeilijk bereikbare plekken geschilderd. Daarna stappen de schilders over op een verfspuit, waarmee de rest van het zadel van een speciale verflaag wordt voorzien. In totaal zijn 2 medewerkers van Feijenoord hier inclusief voorbereiding een week mee bezig. Ze brengen dan 4 lagen verf aan: één laag per dag.
Elke verflaag heeft specifieke eigenschappen. De een beschermt bijvoorbeeld het staal, de andere beschermt juist de onderliggende laag tegen uv-stralen. Elke verflaag heeft een andere kleur. Handig: zo kan je eenvoudig zien of je geen plekje bent vergeten!
Speciale kleding
De schilders zijn goed beschermd tijdens hun werk. Michel Schreuders, projectleider conserveren, vertelt: ‘We werken in speciale kleding, inclusief een masker met overdruk. Dat zorgt ervoor dat de schilders verse lucht aangevoerd krijgen. Tegelijkertijd kan er geen stof in het pak komen. Ze kunnen zelfs de temperatuur in hun pak regelen. Is het warm, dan gaat de airco aan. En is het koud in de tent, dan kun je de verwarming gebruiken.’

Goed en veilig
‘Conserveren is echt een vak’, vervolgt Michel. ‘Het lijkt misschien eenvoudig, maar er zijn veel dingen waar je op moet letten. Veiligheid, gezondheid, kwaliteit... Onze schilders hebben daarom allemaal een speciale opleiding gevolgd zodat ze goed én veilig kunnen werken. Ook op locatie, zoals in deze tent naast de Galecopperbrug.’
Nieuwe kleur voor de torens
Na het conserveren is het zadel niet gelijk op de toren geplaatst. De verf moest eerst goed uitharden. Dat is inmiddels gebeurd en beide zadels staan nu bovenop de hoge torens van de brug. Bij de westelijke toren lopen ook al een groot aantal nieuwe kabels door het zadel heen. Jan Willem en Michel bereiden zich nu voor op de volgende klus: het conserveren van de hoge torens met een nieuwe kleur. Dat staat voor begin 2025 gepland.