Wat is jouw rol precies bij het project?
‘Als veiligheidskundige richt ik me in de eerste plaats op de arbeidsveiligheid: zorgen dat iedereen aan het einde van de dag gezond en veilig weer naar huis gaat. Zo check ik aan de hand van het werkplan – waarin stap voor stap staat hóe we alle werkzaamheden uitvoeren – of er bij álle scenario’s aan arbeidsveiligheid is gedacht. Dus als er in de uitvoering iets gebeurt waardoor we de werkwijze moeten aanpassen, dat we dit dan óók veilig doen.’
‘Daarnaast organiseer ik de maandelijkse veiligheidsbijeenkomst met het hele team. Daarin bespreken we onder meer de actuele veiligheidsmeldingen en zetten we een medewerker, die een proactieve bijdrage aan de veiligheid op de brug heeft geleverd, in het zonnetje. En ik faciliteer de veiligheidsronde op de brug die Rijkswaterstaat iedere week met de (onder)aannemer maakt, dit om te zien of alle veiligheidsvoorschriften echt worden nageleefd. Tot slot maak ik rapportages en zorg ervoor dat veiligheidsmeldingen, die via de zogeheten WAVE-app van aannemer KWS binnenkomen, worden opgepakt. WAVE staat voor Wees Alert Veiligheid Eerst.’

Wat maakt de Galecopperbrug uniek qua veilig werken?
‘Dat de brug grotendeels openblijft, terwijl we aan het werk zijn. Stevige betonnen barriers zorgen ervoor dat medewerkers veilig kunnen werken op het werkeiland. Ook is de snelheid op de brug verlaagd naar 70 km/uur. Voor hijswerkzaamheden die over de rijstroken van de A12 gaan, moeten we de brug wel volledig afsluiten zoals afgelopen zomer. Het doorzagen van de oude kabels vraagt ook om extra maatregelen. Bijna alle voorbereidingen doen we overdag maar het zogeheten destressen en doorzagen doen we in de nacht, zonder verkeer op de brug. Een paar uur later is de brug dus gewoon weer open voor weggebruikers, alsof er niets gebeurd is. Dat maakt deze operatie ook uniek.’
Hoe verloopt het doorzagen van de kabels tot nu toe, gezien vanuit veiligheid?
‘Ondanks de vele complexe handelingen verliep alles geheel volgens plan. Vanuit veiligheid was er een minimaal aantal collega’s op de brug. Iedereen hield zich strikt aan alle veiligheidsmaatregelen, zoals het voldoende afstand houden tot de door te zagen kabel. Dat de uitvoering voorspoedig verliep kwam ook, omdat we vooraf steeds startten met een uitgebreide kick-offbijeenkomst, waarin we alle stappen en aandachtspunten doornemen. Zo zie je: een goede voorbereiding kan veel opleveren!’
Wat is het geheim van een goede veiligheidscultuur?
‘Communicatie is key, dat is het allerbelangrijkste. Als je elkaar niet informeert en als mensen hun verantwoordelijkheid niet durven nemen, dan heb je een groot probleem. Ik denk dat dat echt de meeste ongevallen kan voorkomen. Onderaannemers en medewerkers van Rijkswaterstaat geven bij mij vaak aan dat ze graag op dit project werken. Er heerst een open werkcultuur, waarbij iedereen elkaar kent en zich makkelijk uit over veiligheidsissues. Zo kwam er recent een voorstel om iedereen die de brug op gaat – dus ook bezoek – een oranje werkbroek te laten dragen, voor extra zichtbaarheid en ter bescherming. Dat gaan we nu doorvoeren. Collega’s voelen zich dus vrij om het gesprek aan te gaan en elkaar vertrouwen te geven. Dat heb je nodig, zeker als het om veiligheid gaat.’