Op beide torens van de Galecopperbrug is inmiddels een nieuwe draagconstructie aangebracht waar de nieuwe kabels doorheen lopen. Dat betekent dat de oude pyloonkap niet meer past en er een nieuwe, op maat gemaakte kap nodig is. ‘Deze nieuwe kap bouwen we helemaal om de nieuwe draagconstructie heen’, vertelt Joost Beumer van CT deBoer. ‘We kunnen ‘m daarom niet in één keer erop hijsen.’
Gezet staal
De constructie is opgebouwd uit gezette stalen platen. ‘Gezet betekent dat we alle platen aan de randen ombuigen, net als een deksel. Zo ontstaat een sterke, relatief lichte constructie, met een mooi aanzicht.’

Opbouw
Om er één geheel van te maken, worden die platen op een stalen framewerk gemonteerd. ‘In de fabriek bouwen we de pyloonkap nu laag voor laag van onderaf op, zodat we zeker weten dat alles in elkaar past. Aan beide kanten zitten vier gaten waar de nieuwe buizen met kabels de nieuwe kap in gaan. En boven op de kap komt een stalen plaat om het geheel af te sluiten, als een deksel op een doos. Zo beschermen we de nieuwe draagconstructie van de brug.’
Windvanger
De nieuwe pyloonkap weegt zo’n 5000 kilo, is bijna 6 meter hoog, ruim 3 meter breed en 2,5 meter diep. Een knap staaltje techniek, zo kan je het ontwerp zeker noemen. ‘Een van de uitdagingen voor ons was om het stalen frame goed te laten aansluiten op de bestaande constructie. Het is natuurlijk een windvanger, op 35 meter hoogte, dus dan moeten beide constructies stevig aan elkaar vastzitten.’
Onderdeel voor onderdeel
In april wordt de pyloonkap op de westelijke toren opgebouwd. Later dit jaar gebeurt dat ook op oostelijke toren. ‘We halen de constructie straks helemaal uit elkaar in onze loods en brengen dan de losse onderdelen naar de brug. Daar bouwen we ‘m boven op de toren onderdeel voor onderdeel op. Als een mecanodoos voor volwassenen. Ja, wat dat betreft is dit voor ons een heel mooie en bijzondere klus.’
Geen afsluitingen
Het opbouwen van de pyloonkap gebeurt overdag. De brug hoeft daarvoor niet te worden afgesloten. Dit geldt ook voor het conserveren van de hele pyloon, wat we daarna doen. Ook dan blijft de brug gewoon open voor verkeer.
