Conserveren van staal is nodig om het materiaal te beschermen tegen roestvorming. Het is niet voor het eerst dat dit gebeurt tijdens deze renovatie. Eerder al kregen de nieuwe zadels – de constructies waar de nieuwe kabels doorheen lopen – zo’n beschermingslaag. ‘Datzelfde geldt voor de nieuwe pyloonkappen’, vertelt Jan Willem van Schenkhof van straal- en schildersbedrijf Feijenoord. ‘Dit doen we steeds in een speciale tent op het werkterrein naast de Galecopperbrug.’
Tent om de toren
In tegenstelling tot de losse onderdelen kunnen de torens niet zomaar verplaatst worden. Jan Willem: ‘Daarom bouwen we een tent om de toren heen, aan de buitenkant van de steiger. Zo kunnen we ook hier de juiste condities creëren voor het conserveren, zoals een droge en stofvrije omgeving. Binnen de tent zorgen we voor onderdruk, zodat er ook geen stof naar buiten gaat. Onze collega’s werken in speciale kleding, inclusief een masker met overdruk.’
Eerst stralen, dan schilderen
Dan kan het conserveren beginnen. Jan Willem: ‘Zoals je thuis eerst het hout schuurt voordat je gaat verven, zo starten wij met het stralen van het metaal. Daarvoor blazen we een speciaal straalmiddel onder hoge druk op het staal van de toren. Zo verwijderen we, van boven naar beneden, alle oude verf en roestplekjes en ontstaat een ruw en schoon oppervlak. Daarop hecht de verf beter.’

Jan Willem van Schenkhof en Ismaël Yildiz, voorman bij het conserveren van de torens.
Specifieke eigenschappen
Daarna start het schilderen zelf. Met de kwast worden de moeilijk bereikbare plekken geschilderd. Vervolgens stappen de schilders – een team van 4 man – over op een verfspuit, waarmee de vlakke delen van de toren een verflaag krijgen, 4 in totaal. Jan Willem: ‘Elke verflaag heeft specifieke eigenschappen. De een beschermt bijvoorbeeld het staal, de andere beschermt juist de onderliggende laag tegen uv-stralen. In totaal gaat het per toren om zo’n 400 vierkante meter, dat zijn dus heel wat liters verf.’
Na de westelijke toren wordt ook de oostelijke toren opnieuw geconserveerd, beide met een lichte groentint. Daarmee heeft de brug richting Arnhem straks een andere kleur dan de brug richting Den Haag. Voor de weggebruiker zal het eindresultaat dus zeker niet te missen zijn.