‘Kijk’, wijst Yunus, ‘zie je dat blauwe stalen frame? Dat is de basis waar het steigerwerk op rust. Via gaten in het wegdek brengt dit frame de belasting direct over naar de fundering van de brug. We wilden namelijk voorkomen dat de steiger rechtstreeks op het wegdek zou staan. Want door het verkeer dat voorbijrijdt, trilt het brugdek continu, zeker bij zware vrachtwagens. Met deze oplossing heeft dit trillen geen invloed op de steiger en staat deze stabiel.’

Vastzetten zonder te boren
Een tweede uitdaging bij het bouwen van de steiger is het vastzetten van de steiger aan de torens. Bouw je een steiger tegen de gevel van je huis, dan kan je deze verankeren in de gevel, voor de stabiliteit. ‘Die optie is hier niet mogelijk, want dat zou de toren verzwakken. Daarom moesten we iets anders bedenken. Omdat we de steiger helemaal rondom monteren, konden we van alle kanten een soort stempels tegen de toren aanzetten en de steiger zo tóch goed vastzetten. De toren en de steiger vormen daardoor één geheel. Beweegt de toren, dan beweegt de hele steiger een beetje mee.’

Windvanger
Nog een belangrijke factor om rekening mee te houden: de wind. ‘De steiger is zo’n 35 meter hoog en staat helemaal open en bloot, dus de wind heeft vrij spel. Bij een open steiger maakt dat niet uit, de wind waait er gewoon doorheen. Maar binnenkort worden de torens geconserveerd. Dan worden de steigers helemaal ingepakt met zeilen. Waait het hard dan komt er meer druk op de toren te staan dan normaal. Om dat te voorkomen gebruiken we losse zeilen die in een soort gordijnrails hangen. Deze kunnen we bij harde wind afzonderlijk van elkaar in korte tijd verwijderen. Afhankelijk van hoe hard het precies gaat waaien, bepalen we het aantal doeken dat we weghalen. Als dat gebeurt kan er wel even niet gewerkt worden.’
Uitbouwtje
Behalve voor het conserveren wordt de steiger voor tal van andere werkzaamheden gebruikt. Zo zijn beide torens eerder al met staalplaten versterkt en zijn bij de westelijke toren de oude kabels (tuien) en het oude zadel – de constructie waar de kabels doorheen liepen – inmiddels verwijderd. ‘Voor die laatste klus was het nodig om de steiger bovenin nét onder de kabels iets uit te bouwen. Op die manier konden de collega’s er beter bij om de oude kabels door te slijpen.’
Zorgvuldig te werk
Dat gebeurt vaker bij deze renovatie, vertelt Yunus, dat er een speciaal verzoek komt om bepaalde werkzaamheden te kunnen uitvoeren. ‘Dan passen we de steigers waar mogelijk aan. Veiligheid staat daarbij voorop. Omdat we op grote hoogte werken met dagelijks langsrijdend verkeer, gaan we altijd extra zorgvuldig te werk. Mede daarom ook worden de steigers wekelijks geïnspecteerd. Maar als je verder de juiste stappen zet, dan is er qua aanpassingen veel mogelijk. En juist dat maakt dit werk zo mooi.’